Kummitodistukset Helsingistä ja Mäntyharjusta

Olen kahden lapsen kummi, ja molempien elämässä varmasti aivan liian vähän mukana. En ole täydellinen kummi, enkä täydellinen ihminen. Niin kuin kukaan meistä ei ole. Oman vajavaisuuden ymmärtämisestä voisin kirjoittaa blogi-tekstin, mutta nyt en tee niin, sillä tänään haluan nostaa esiin kaksi hyvin erilaista kummitodistusta.

20160629_224621

Vasemman puoleinen kummitodistus on helsinkiläisestä seurakunnasta, oikean puoleinen Mäntyharjun seurakunnasta. Mäntyharju on pieni kunta Etelä-Savossa. Molemmissa lukee kummitodistus, pohjavärinä on valkoinen ja koko sama. Muuten todistukset ovat aika erilaiset. Helsingin todistuksessa on grafiikkaa, piirroskuvia, värejä ja aurinko. Kristilliset symbolit ja kuvat loistavat poissaolollaan. Mäntyharjun todistus on pelkistetty, tekstin lisäksi on vain kuva alttaritaulusta.

Todistusten sisäsivut ovat sekä ulkoasultaan että sisällöltään kovin erilaisia. Helsingin todistus jatkaa kannen mukaista, graafista, värikästä ja piirroskuvallista esteettisyyttä. Mäntyharjun todistus on niin ikään kannen tavoin pelkistetty: mustaa tekstiä ja kuva kastemaljasta kynttilöineen.

Helsingin todistuksen tekstissä kerrotaan kummiuden historiasta, siitä, miten kummi on kummilapselleen erityinen aikuinen, ja miten kummin paras lahja kummilapselle on rohkeus elää ja luottamus hyvään. Mäntyharjun todistuksessa tekstinä on Raamatun kohtia, joissa mainitaan kaste ja lapset, sekä virren säkeistö, jossa puhutaan kummeista.

Molemmissa todistuksissa mainitaan siitä, miten kummin tehtävänä on toimia lapsen vanhempien tukena kristillisessä kasvatuksessa. Helsingin todistus jatkaa: ”Se ei vaadi mitään sellaista, mitä sinulla ei ole antaa. Hyvää elämää voitte opetella yhdessä. Ihmetelkää maailmaa sellaisena kuin se on. Muuttakaa sitä antamalla anteeksi ja ymmärtämällä erilaista.” Mäntyharjun todistus lisää, että kummin tehtävänä on rukoilla lapsen puolesta, ja jatkaa: ”Tätä tukevia lahjoja kummilapselle ovat Lasten Raamattu, muu kristillinen kirja tai lehti.”

Helsingin todistus ei mainitse tässä kohden mitään selkeästi kristillistä. Anteeksi antaminen ja erilaisuuden ymmärtäminen ovat tosin nykypäivänä ainakin pääkaupunkiseudulla teemoja, jotka ovat kirkossa jossain määrin esillä. Kummille ei anneta selkeitä ohjeita, vaan todetaan, että kummius ei vaadi mitään, mitä kummilla ei olisi antaa. Mäntyharjun todistus tuo puolestaan tässä kristillisyyden vahvasti esiin. Rukoileminen mainitaan kummin tehtäväksi ja lahjavinkiksi annetaan kristillisiä teoksia.

Todistusten takakannet noudattelevat todistusten aiempaa tyyliä ja ovat ilmeisen erilaiset. Silmiin pistää se, miten Mäntyharjun seurakunnan logossa on risti, kun taas Kirkko Helsingissä -logossa on vino neliö. Helsingin todistus päättyy ihmisläheisiin ja kannustaviin teksteihin. Ehkä hieman yllättäenkin, takakannessa on kirjoitettu myös rukoilijasta ja Jumalasta. Rukoilija mainitaan epävarmana.

Kaiken kaikkiaan Helsingin todistuksessa on panostettu esteettisyyteen, sekä ihmisläheisiin ja kannustaviin teksteihin. Todistus vaikuttaa sellaiselta, mikä on myös hengellisesti epäaktiivisille kummeille helppo kokea omakseen. Mäntyharjun todistus taas panostaa kauniiseen, luterilaisuudelle tyypilliseen yksinkertaisuuteen ja kristillisyyteen. Mäntyharjun todistus on vahvasti uskollinen kirkon hengelliselle pohjalle ja tarkoitukselle.

En sano, että kumpikaan todistus olisi toistaan parempi. Ne ovat erilaisia ja arvelen, että kirkon jäsenyysprosenttien eroilla maaseudun ja Helsingin välillä on vaikutusta asiaan. Helsingissä kirkon jäsenien määrä laskee, samoin kuin sitoutuminen kristinuskoon. Kirkko pyrkii olemaan matalakynnyksinen ja avoin erilaisia ihmisiä kohtaan. Nähtävästi tähän pyritään osaltaan myös kastetodistusten kautta. Mäntyharjussa tilanne on toinen. Kirkko voi näkyvästi säilyttää kristillisen tarkoituksensa ja ihmiset kuuluvat kirkkoon silti. Ainakin toistaiseksi.

Mitä mietteitä erilaiset kummitodistukset sinussa herättävät? 🙂

7 thoughts on “Kummitodistukset Helsingistä ja Mäntyharjusta

  1. Ohops, onpas tosiaan erilaiset. Itse pidän siitä, että kristillistä uskoa tuodaan kirkon piirissä rohkeasti esiin, mutta toisaalta Helsingin kummitodistus on aika raikas. Jos saisin tehdä kummitodistuksen, risteyttäisin nuo kaksi. 🙂

    Tykkää

  2. Itse ainakin näen ristin myös Helsingin seurakuntien logossa. Se ei ehkä erotu yhtä selvästi kuin Mäntyharjun seurakunnan logossa, mutta on löydettävissä. Risti muodostuu eri kokoisten ja eri sävyisten kolmioiden väliin, ehkä sillä halutaan kuvata sitä, kuinka erilaiset, eri kokoiset ja eri puolilla kaupunkia sijaitsevat seurakunnat muodostavat yhdessä kirkon Helsingissä.

    Tykkää

  3. Taidan olla aikalailla samoilla linjoilla tuon edellisen kommentoijan kanssa. Jonkinlainen sekoutus näistä voisi olla minulle mieleinen. Eli sanoma esillä mutta kuvat voisivat olla vähän muutakin kuin alttaritaulua.

    Tykkää

  4. Surullista miten nopeasti kirkko maallistuu pääkaupunkiseudulla. On hienoa, jos Helsingin todistuksessa kannustetaan ihmisiä olemalla ihmisläheisiä, mutta onko tämä kirkon sanoma? Mieleen tulevat vanhan testamentin profeetat, joista ei kansa pitänyt, koska he pitäytyivät Jumalan sanassa. On helppoa olla kaikien mieleen oleva väärä profeetta, joka kalkilla valkaisee kaiken puhtaaksi. Ehkä jos Helsingissäkin kirkon sanoma olisi sama kuin Mäntyharjulla, kirkon jäsenmäärä kasvaisi laskemisen sijaan.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s