Seitsemän kuolemansyntiä keskiajalla ja nykypäivänä

Kuukausi sitten pitäessäni rippileirillä oppituntia synnistä, eräs rippikoululainen kysyi, voisinko kertoa seitsemästä kuolemansynnistä. En ollut perehtynyt asiaan, joten sanoin klassisen vastauksen: en osaa nyt kertoa sen enempää, mutta otan selvää ja kerron seuraavan oppitunnin alussa. Perehdyin siis seitsemään kuolemansyntiin ja innostuin aiheesta. Tässä maistiaisia siitä.

Kristillisessä teologiassa synnit jaetaan kahteen luokkaan: vakaviin ja lieviin synteihin. Vakavia syntejä ovat kuolemansynnit, jotka johtavat ihmisen eroon Jumalasta, eli hengelliseen kuolemaan. Ne ovat pääsyntejä, joista lievät synnit seuraavat. Lievistä synneistä käytetään nimitystä veniaalisynnit. Luterilaisuudessa jako vakaviin ja lieviin synteihin ei ole juuri esillä, mutta on olemassa.

Keskiajalla italialainen kirjailija Dante Alighieri laati kirjassaan Jumalainen näytelmä listan seitsemästä kuolemansynnistä. Ne ovat alkaen pahimmasta, laskevassa järjestyksessä seuraavat:

  1. Ylpeys (turhamaisuus)
  2. Kateus
  3. Viha
  4. Laiskuus
  5. Ahneus
  6. Ylensyönti
  7. Himo

Vuonna 2008 tuolloinen arkkipiispa Gianfranco Girotti, yksi Vatikaanin korkeimmista virkailijoista ja edellisen paavin Benedictus XVI:n läheinen neuvonantaja, määritteli nykyajan uudet seitsemän kuolemansyntiä. Ne ovat:

  1. Ympäristön saastuttaminen
  2. Geenimanipulaatio
  3. Ylenpalttisen vaurauden kerääminen
  4. Köyhyyden aiheuttaminen
  5. Huumekauppa ja huumeiden käyttö
  6. Moraalisesti kyseenalaiset kokeilut
  7. Ihmisen perusoikeuksien rikkominen

Mietitäänpä näitä listauksia hetki. Ne näyttävät kovin erilaisilta. Danten synnit ovat ihmisten tunnetiloja, mielentiloja, haluja ja halujen toteuttamista, jotka voivat esiintyä hyvin erilaisissa tilanteissa, ja johtaa käytännön tekoihin. Girottin synnit ovat selkeämmin tiettyihin asioihin profiloituneita yläkäsitteitä, jotka pitävät sisällään käytännön tekoja. Danten synneistä siis voi seurata käytännön tekoja (ylensyönti itsessään on tosin teko), mutta Girottin synnit pitävät sisällään tekojen tekemisen. Danten synnit ovat enemmän asioita, jotka kalvavat ihmisen mieltä ja itsehillintää, Girotti synnit aktuaalisia tekoja.

Ovatko Danten keskiajalla listaamat synnit jääneet historian havinaan, ovatko ne epärelevantteja nykyihmisen elämässä? Kuvaavatko Girottin synnit paremmin nykyajan syntejä? Äkkiseltään voisi ajatella näin. Girottin synnit pitävät sisällään paljon nykypäivänä ajankohtaisia ilmiöitä, ongelmia ja moraalisia kysymyksiä.

Mielestäni Danten synnit ovat edelleen yhtä relevantteja kuin Girottin synnit. Danten synneissä on jotain lähtemättömästi ihmisluontoon kuuluvaa. Viha on kaikessa ikävyydessään inhimillinen tunne, jota jokainen ihminen joskus kokee. Ahneus taas on ilmiö, joka rehottaa yhteiskunnassamme nykypäivänä, kuten on tehnyt ennenkin. Monet ihmiset ahnehtivat rahaa, tai jos ei rahaa itseisarvona, niin laadukasta ja tasokasta elämistä ja asumista, mitä rahalla saa. Ahneudesta seuraa Girottin listaama ylenpalttisen vaurauden kerääminen.

Girottin synnit osuvat hyvin nykypäivään, mutta monet niistä ovat olleet ajankohtaisia pitkään ihmiskunnan historiassa. Ylenpalttista vaurautta on kerätty kautta aikain, samoin köyhyyttä aiheutettu (tai ainakin ylläpidetty), ihmisten perusoikeuksia rikottu ja tehty moraalisesti kyseenalaisia kokeiluja.

Sekä Danten että Girottin synneistä osa tulee varmasti eteen jokaisen ihmisen omassa elämässä. Esimerkiksi kateus ja ympäristön saastuttaminen ovat asioita, joista kovin moni meistä on tavalla tai toisella ollut osallisena.

Mielestäni siis Danten synnit ovat yhtä ajankohtaisia kuin Girottin. Jälkimmäisen synnit ovat vain muotoiltu konkreettisemmin ja ilmaistu selkeämmin koskettamaan nykypäivän ajankohtaisia aiheita.

Mitä mieltä sinä olet Danten ja Girottin seitsemästä kuolemansynnistä?

4281276-seven+deadly+sins.png

Jos haluat testata, mikä kuolemansynneistä on oma paheesi, surffaa itsesi tänne: http://www.valomerkki.fi/aiheet/usko/testaa-mika-kuoleman-synneista-on-paheesi

– syntinen Eveliina

6 thoughts on “Seitsemän kuolemansyntiä keskiajalla ja nykypäivänä

  1. Hyvä kirjoitus Eveliina. Itse olen näitä nuorempana pohtinut ahkerasti. Protestanttisessa ja erityisesti Luterilaisuudessa oleva armon ja synnin käsitys on niin erilainen kuin perinteinen Roomalaiskatolinen. Luterilaisuudessa Kristuksen armo kattaa kaikki synnit ja armahdetulle, uskonvanhuskautetulle ei lueta mitään syntejä , jos hän uskoo Kristuksen sovittaneen ne. Meillä ei ole oppia esim.Kiirastulesta, jossa voisi syntejään sovittaa kuoleman jälkeen ja puhdistus taivaskelpoiseksi.

    Tykkää

    1. Kiitos Juho kommentistasi ja kirjoituksen lukemisesta. 🙂 Totta turiset. Tässä kirjoituksessa en maininnut armosta, mutta rippikoulussa pitäessäni oppituntia synnistä, puhuin myös armosta, koska armo voittaa synnin.

      Tykkää

  2. Rippikoulussa lienee pakko puhua armosta jos puhuu myös synnistä. Kuuluisat protestantit ovat myös käsitelleet 7 kuolemansyntiä esim. Kuuluisa jo kuollut evankelista Billy Graham.
    Suo
    Sitt
    Elen😏

    Tykkää

  3. En tiedä, että tietääkö google jo, että ollaan työkavereita vai käynyt pieni ihme, kun kartoitin ideoita meidän leirin riparin oppitunnille ja tämä oli ykkösenä listalla 😀 Mahtavaa settiä ja hieno blogi muutenkin! Kevyttä, mutta hyvää luettavaa eli mii laiks! Jatka siis samaa malliin!

    Tykkää

    1. Hauska sattuma, että google ehdotti tätä kirjoitusta! 🙂 Tosi kiva kuulla, että tykkäät blogista. Kirjoittaminen on ihanaa ja jos postauksista on mukavaa ajanvietettä muillekin, mahtia. 🙂

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s