Pyhäinpäivä ja Viaporin kekri

Viime lauantaina oli pyhäinpäivä, joka on kirkollinen erityispyhä. Pyhäinpäivänä muistellaan kristikunnan marttyyreita ja kuolleita läheisiämme. Pyhällä viitataan kuolleiden lisäksi eläviin kristittyihin, jotka ovat pyhiä Kristuksessa. Perinteinen tapa pyhäinpäivänä on viedä kynttilöitä vainajien haudoille.

Ennen kristinuskoa ja osin sen tulon jälkeen Suomessa vietettiin pyhäinpäivän aikaan kekriä. Kekri on syksyinen sadonkorjuun juhla, jonka juuret ovat eurooppalaisessa maatalouskulttuurissa. Sana kekri tarkoitti kansankielessä viimeiseksi jäämistä tai jonkin päättymistä.

Koska kekriä vietettiin samaan aikaan kuin pyhäinpäivää, se samaistettiin pyhäinpäivän kanssa. Kansa alkoi käyttää pyhäinpäivästä nimitystä kekri. Tämä on yksi hyvä esimerkki siitä, miten vanha suomenusko ja kristinusko ovat sekoittuneet.

Oma pyhäinpäiväni oli niin ikään sekoitus erilaisia perinteitä. Aamulla olin töissä Pyhäinpäivän messun kirkkokahveilla. Verhosin alttarin punaiseen, joka on pyhäinpäivän liturginen väri. Messuvuoro oli työntäyteinen ja antoisa. Työpäivän jälkeen lähdin armaan siskoni kanssa lautalla Suomenlinnaan, Viaporin kekriin. Väärinkäsitysten ymmärtämiseksi haluan tässä mainita, että olen kristitty ja suhtaudun kekrin viettoon suomalaisena perinteenä.

Viaporin kekri alkoi Lauttarannassa 1700-luvun hengessä toteutetulla paraatinäytöksellä. Pääsimme näkemään, kun sotilaiksi pukeutuneet miehet ampuivat ilmeisesti 1700-luvun aikaisella tykillä. Näytöksen aikana sotilaiden takaa purjehti vanha, kaksimastoinen laiva.

Tuuli puhalsi Lauttarannassa niin hyytävänä, että siirryimme sisälle Suomenlinnan Panimoon. Siellä söimme mahan täydeltä lämmintä ruokaa ja herkullista jälkiruokaa. Siskoni otti Panimon Sadonkorjuu menun ja minä vegetaristina ruokaa sen ulkopuolelta. Sadonkorjuu menussa ei ollut lämmintä ruokaa vegetaristille, mutta jälkiruoka oli onneksi lihaton ja oikein maukas.

Syömisen jälkeen kävimme Tenalji von Fersenissä, jossa oli Haaga Helia ammattikorkeakoulun järjestämät Sielujen käytävä ja Sotilaiden sairaala. Molemmat olivat käytäviä, joiden läpi käveltiin ja jossa näyttelijät näyttelivät non stoppina. Ensimmäisessä vaelsi halloween tyylisiä hahmoja ja toisessa vaikeroi haavoittuneita sotilaita.

Seuraavaksi suuntasimme Levyhallissa järjestetylle kekri marketille, joka oli suuri pettymys. Olimme molemmat odottaneet suurta toria lukuisine kojuineen ja sadonkorjuu herkkuineen. Sen sijaan saavuimme suhteellisen pieneen halliin, jossa oli esiintymislavan vieressä muutama hassu koju. Näissä kojuissa oli myynnissä esimerkiksi nykyaikaiselta näyttäviä reppuja ja joitain käsitöitä. Herkkupöydistä ei ollut tietoakaan. Piipahdimme parissa kahvilassa kotiin vietävien pullapitkojen toivossa, tuloksetta.

Lähdimme toteuttamaan illan kohokohtaa, Suomenlinnan kirkon torniin kiipeämistä. Olin etukäteen kysynyt esimieheltäni luvan, saanko viedä siskoni torniin. Sinne kiipeäminen oli yhtä jännittävää kuin edellisellä kerralla kun olen sinne kavunnut. Portaat ovat jyrkät, vanhaa vanhaa puuta. Näkymät tornin huipulta ovat sen sijaan kaiken kiipeämisen arvoista. Kuvat eivät anna oikeutta silmillä näkyvälle maisemalle.

Torni keikan jälkeen menimme Pirunkirkon juhlasaliin katsomaan näytelmän nimeltä Linnan kätkemät. Se kertoi neljä erilaista tarinaa Viaporissa eläneistä ihmisistä. Tarinoiden henkilöiden kohtalot olivat vaiettuja ja karuja. Näytelmä oli kaikessa pienimuotoisuudessaan ja koruttomuudessaan tunnelmallinen.

Seuraavaksi oli vuorossa kekrin loppuhuipennus, Villitulen tuliesitys ja kekripukin poltto Varvilahden rannassa. Lopuksi kävimme haukkaamassa pientä suolaista Jääkellarissa ja matkasimme lautalla takaisin mantereelle. Kokonaisuudessaan päivä oli pitkä, vaiherikas ja mielenkiintoinen. Millainen oli sinun pyhäinpäiväsi / kekrisi? 🙂