Äskeisessä kuvaelmassa ja Matin lukemassa evankeliumin kohdassa me saatiin kuulla ja nähdä kertomus siitä, kun Jeesus oli vauvana temppelissä. Niin kuin laulussakin laulettiin: temppelissä oli Simeon, vanha, vanha mies. Hän siunasi Jeesuksen ja hänen vanhempansa.

Valmistellessani tätä puhetta, päätin laittaa viestiä vanhemmilleni. Kysyin heiltä, muistaisivatko he lapsuudestani jotain sellaista, mikä liittyy siunaukseen. Isäni soitti minulle saman tien ja kertoi muistavansa elävästi tapahtuman 26 vuoden takaa.

Oli myöhäinen marraskuun ilta. Isäni oli Mikkelin keskussairaalassa. Olin juuri syntynyt ja äitini lepäsi vuoteella. Isäni katsoi ikkunasta ulos pimeyteen, jossa alkoi sataa valkoista lunta. Isäni otti minut syliinsä ja siunasi minut. Hän rukoili, että Jumala varjelisi minut kaikelta pahalta ja siunaisi koko elämäni. Kerroin puhelimessa isälleni tuntuvan siltä, että tuo siunaus on kantanut.

Siunaus tarkoittaa Jumalan suomaa hyvyyttä, varjelusta tai armoa. Käytännössä me ihmiset pyydämme Jumalaa siunaamaan toisiamme, tai itseämme. Raamatun kautta Jumala myös kehottaa meitä siunaamaan. Kun rukoilemme siunausta, voimme luottaa siihen, että Jumala kääntyy puoleemme ja on kanssamme. Siunaus ei ole pelkkiä sanoja, vaan näkymätöntä todellisuutta, Jumalan tekoja. Elämme joka päivä Jumalan siunauksen varassa.

Messun alussa me laulettiin laulua, jonka aikana tehtiin tällaisia merkkejä (+). Muistaisiko joku, mikä tämän merkin nimi on? Ristinmerkki, se on sellainen, mitä tehdään usein samalla kun siunataan. Pappi voi esimerkiksi jumalanpalveluksessa tehdä ristinmerkin näin päin ja jokainen rukoilleessaan rintaansa vasten. Ristinmerkki muistuttaa meitä siitä, että Jeesus kuoli ristillä meidän puolesta ja pelasti meidät.

Äkkiseltään emme välttämättä huomaa, miten paljon me siunaamme. Jumalanpalvelusten, hartaushetkien ja erilaisten piirien kokoontumisten lopussa lausutaan lähes poikkeuksetta Herran siunaus. Tiistaina meillä oli täällä kappelissa vauvakirkko, jossa vanhemmat saivat tuoda vauvansa ja itsensä siunattavaksi tuohon alttarikaiteelle. Tänään on tämän vuoden yhteisvastuukeräyksen aloituspyhä. Keräykseen lahjoittaminen on yksi tapa siunata ja auttaa toisia ihmisiä.

Mieltäni lämmitti kuulla se, että oma isäni oli siunannut minut. Siunaus on asia, joka periytyy sukupolvelta toiselle. Jeesuksen vanhemmat, Maria ja Joosef, veivät Jeesuksen siunattavaksi temppeliin. Simeon siunasi heidät kaikki. Koolla oli samaan aikaan kolme sukupolvea. Myöhemmin, kun Jeesus oli aikuinen, Hän siunasi niin lapsia kuin aikuisia. Raamattu kertoo muistakin henkilöistä, jotka siunasivat. Vanhantestamentin puolella muun muassa Jaakob siunasi kaikki kaksitoista poikaansa. Tämän messun nimenä onkin ”siunauksen ketju”.

Mielestäni siinä on jotain kaunista, kun vanhempi siunaa oman lapsensa, tai isovanhempi lapsen lapsensa. Äitini vastasi myös lähettämääni viestiin. Hän kertoi, että ollessani lapsi, isälläni oli tapana laulaa: ”Jeesus, siunaa pientä Eveä, Halleluja.” Ajattelen, että tällainen yksinkertainen siunaus voisi olla helppo ihan sanoa. Tai sitten sitä voi vain todeta mielessään Jumalalle: ”Siunaa lastani.”

Simeon sanoi Jeesus vauva sylissään: ”silmäni ovat nähneet valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa Israelille.” Jeesus on tuo elämän valo, jumalallinen kirkkaus. Hän toi pelastuksen meille ihmisille, kaikille kansoille. Jeesus kehottaa meitä kastamaan. Tunnistaisiko joku, mikä tämä kynttilä on? Joo, kastekynttilä. Kasteessa ihminen saa Jumalan siunauksen ja valon osakseen. Saamme loistaa Jumalan kirkkautta tässä maailmassa ja siunata toisiamme. Tulkoon meidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!

 

HUOM! Evankeliumin lukijan nimi muutettu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s